Ana içeriğe atla

Mimarlık Üzerine okuduklarımdan ...




" Doğru mimarlık" her çağda çevreye uyumludur, her yerde iklim verilerine duyarlıdır, her yerde işlevseldir, her yerde ve zamanda doğru bir statik çözüme sahiptir...”


Johann Bernhard Fischer von Erlach 


(20 temmuz 1656 - 5 nisan 1723)

Avusturyalı bir mimar, heykeltıraş ve mimarlık tarihçisiydi .  etkileyici kitabı sivil ve tarihsel mimarlık planı (1721), dünya mimarlığının ilk ve en popüler karşılaştırmalı çalışmalarından biriydi. Başlıca çalışmaları içermektedir schönbrunn sarayı , karlskirche ve avusturya ulusal kütüphanesi içinde viyana ve schloss klessheim , kutsal üçlü kilisesi ve kollegienkircheiçinde salzburg .





Johann Joachim Winckelmann

1717 Aralık 9-1768 Haziran 8



Yunan, Greko-Romen ve Roma sanatı arasındaki farkı ilk kez dile getiren öncü bir helenistikti. "Modern arkeolojinin peygamberi ve kurucu kahramanı"  önce üslup kategorilerini büyük, sistematik bir temelde uyguladı. Birçoğu onu sanat tarihinin disiplini babası olarak görüyor . Yunan sanatını dönemlere ve zaman sınıflandırmasına ayıran ilklerden biriydi. Onun,18. yüzyılın sonlarında neoklasik hareketin yükselişi üzerindeki belirleyici etkisi olurdu . Winckelmann'ın Eski Sanat Tarihi (1764), Alman edebiyatının bir klasik haline gelmesi için Almanca yazılmış ilk kitaplardan biriydi. Onun daha sonraki etkisi Lessing , Herder , Goethe ,Hölderlin , Heine , Nietzsche , George ve Spengler , kışkırtıcı olarak "Almanya'ya karşı Yunanistan'ın Tyranny'si" olarak adlandırıldı. [7]
Bugün, Berlin'in Winckelmann Enstitüsü Humboldt Üniversitesi , klasik arkeoloji çalışmasına adanmıştır.

Pascal Coste| 1787-1879

James Fergusson| 1808-1886

Eugene Viollet-le-duc|  1787-1879

Auguste Choisy|  1841-1909

Heinrich Wölfflin|  1864-1945

Banister Fletcher|  1866-1953

Itö Chüta|  1866-195

Celal Esad Erseven|  1876-1971

Keppel Archibald Cameron Creswell|  1879-1974

Arthur Upham Pope|  1881-1969

Sigfried Giedion|  1888-1968
Nikolaus Pevsner|  1902-1983

Henry- Russell Hitchcock|  1903-1987

Reyner Banham|  1922-1988

Leonardo Benevolo|  1926-

Doğan Kuban|  1866-195

Kenneth Frampton|  1930

Manfredo Tafuri|  1935-1994

Charles Jencks|  1939



Bülent Özer - Bakışlar

Duranın, donanın öleceğini bilir.

1945 sonrasında, savaşlardan arınan yeni dünya düzeni, yeni bir mimari bakış açısı getirir. Kentler, özgün tanımına uyarlı olarak yeniden kurulur. Materyal yeniliklerinin ve endüstrinin gelişimiyle, gökdelenler ve form arayışlarının çarpıcı atılımlarının rekabet alanı olarak kullanan mimari akımlar, dünya küresi üzerinde yükselişine tanıklık eder. Iki büyük savaş sonrasında, yeni dünya düzeni ve yeni toplum, kentlerini yeniden kurarken giderek yükselmekte ve durmadan farklılaşmaktadır. Burada kullanılan farklılaşma, başka, başkalık anlamının yanı sıra tek ve özgün olma anlamıyla eş deştir. Bu aynı zamanda bireyci bir tavırdır. Birey kavramı, 20. Yüzyılın insanın tanımlayan bir simge olarak mimaride kendini kanıtlamaya yönelir.  

Mimari bir eserin asal değeri, özü iç mekanıdır. Güzel mimari, iç mekanıyla bizi kendine çeken , yücelten, manevi boyunduruğuna lan bir mimaridir; çirkin mimari  diye de, iç mekanıyla bizi sıkan, uzaklaştıran mimariyi adlandıracağız...

Bir evi, bir şehri hatta  bir kıt'anın strüktürel düzeni için toplumsal bünyenin dinamiğini anlamalıyız. Yani kültürünü.
Mahalle bakkalındaki pirincin fiyat ve kalitesini bilmeden uzak pazarlarda "daha ucuz ve daha iyi" pirinç peşinde koşmak gerçekçi ve yapıcı bir dünya görüşüyle paralel adım atmaz.


"insan aradığı şeyi gördüğü doğrudur. Gelgelelim ne görürse onu aradığıda bir gerçektir." heinrich wölfflin


Bouwcentrum Rotterdam



BAUHAUS-Esprisi malzemeyi ve fonksiyonu en rasyonel tarzda kullanabilme imkanına işaret etmiş ve kendi iç kurallarına cevap vermek suretiyle, böylesine bir kullanmadan çağdaş"güzel" in doğabileceği konusunda en azınlık mimarlık çevresini ikna etmiştir.

Abdurrahman Keleş , 3194 Sayılı İmar Kanunu ,İstanbul İmar Yönetmeliği,  İmar Barışı ve yapı belgeleri üzerine sunusu. 



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tarihi Çevrede Çağdaş Tasarımda Biçim ve İçerik çelişkisi...

Tarihi Dokuda Çağdaş Tasarım Biçim ve İçerik çelişkisi Ayşe DEMİR ÜNLÜ Kadir Has Üniversitesi -Mimarlık Fakültesi Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek lisans-Tarihi Çevrede Tasarım- (Prof. Dr. Murat Çetin) İstanbul, ayseunlu@besiktas.bel.tr Zaha Hadid -Ortadoğu Merkezi                                                       Şekil 2 Ecole de Journalisme d’eichstaett Foyer et auditoire 1985-87 ÖZET Her şey de olduğu gibi değişim ve dönüşüm Tarihi dokuyu da kaçınılmaz etkilemektedir. Bu gerçekten, tarihi dokuda yeni biçim ve içerik çelişkisine en uygun çözümler için, adım adım, Ø     Kent Kavramı; Tarihi Çevre, kent ve bölge Kavramı; Tarihi Çevre Koruma, Tarihi Çevre Koruma Düşünce evrimi; Tarihi Çevre Koruma Nedenleri, Tarihi Çevre değerlerine yönelik tehditleri; Tarihi Çevre Koruma Teknikleri; Tarihi Çevre Koruma restorasyon-konservasyon akımları; Tarihi Çevre Koruma Alanında uluslararası örgütler; Tarihi Çevre Koruma Alanında Belgeler; Tarihi Çevre K

Beşiktaş- Pervititch Haritaları

J acques Pervititch  tarafından 1922-45 arasında yapilmis kadastral temelli sigorta hariatalarıdır, pervititch çizimleri beşiktaş, beyazıt, üsküdar, kadıköy, taksim, beyoğlu, eminönü için hazırlanmıştır. bu haritalar çizildiği dönemde sigorta şirketlerinin reasürans birimlerince, bir yapi çevresindeki toplam riskleri saptamak amaciyla kullanılırken günümüzde mimarlar, şehir plancıları ve tarihçilerin de kullandığı kaynaklar haline gelmiştir.

Weissenhofsiedlung Mimarları

Weissenhof İskan 1927’de Stuttgart’ta gerçekleşen Deutscher Werkbund sergisi için inşa edilen “Weißenhofsiedlung” Weissenhofsiedlung, Stuttgart, Almanya, Hava Fotoğrafçılığı 2004 |  Veit Mueller ve Martin Losberger tarafından çekilen fotoğraf Gropius'un özlemini duyduğu, yokluğundan yakındığı "üslupta ortak payda", Loos'tan,  De Stijl'den, Bauhaus'dan, Le Corbusier'nin hayret verici çalışmalarından geçerek, nihayet 1927 yılında, Stuttgart'ta WEISSENHOF'DA   Bütün gücüyle gerçekleşebilme fırsatı bulacaktır. O yılların en ünlü ilerici mimarlarını biraraya getirebilmiştir. 1907'de Münih'te  Esnaf ve işadamları arasındaki ilişkileri güçlendirmek amacıyla kurulmuş Deutscher Werbund derneği,   1927 yılında   Stuttgart'ın kuzeyindeki  mahallede  dünyaya Modern Hareketin mimarisini gösterme amacıyla   Le Corbusier, Mies Van der Rohe, Gropius ve daha fazlası gibi tarihin en ünlü mimarları tarafından tasarlanan birkaç binaya övgü