Ana içeriğe atla

Weissenhofsiedlung Mimarları


Weissenhof İskan

1927’de Stuttgart’ta gerçekleşen Deutscher Werkbund sergisi için inşa edilen “Weißenhofsiedlung”


Weissenhofsiedlung, Stuttgart, Almanya, Hava Fotoğrafçılığı 2004 | 
Veit Mueller ve Martin Losberger tarafından çekilen fotoğraf

Gropius'un özlemini duyduğu, yokluğundan yakındığı "üslupta ortak payda", Loos'tan,  De Stijl'den, Bauhaus'dan, Le Corbusier'nin hayret verici çalışmalarından geçerek, nihayet 1927 yılında, Stuttgart'ta WEISSENHOF'DA  Bütün gücüyle gerçekleşebilme fırsatı bulacaktır. O yılların en ünlü ilerici mimarlarını biraraya getirebilmiştir.

1907'de Münih'te  Esnaf ve işadamları arasındaki ilişkileri güçlendirmek amacıyla kurulmuş Deutscher Werbund derneği, 1927 yılında Stuttgart'ın kuzeyindeki  mahallede dünyaya Modern Hareketin mimarisini gösterme amacıyla  Le Corbusier, Mies Van der Rohe, Gropius ve daha fazlası gibi tarihin en ünlü mimarları tarafından tasarlanan birkaç binaya övgü veren fuar alanı Mahalleyi hayata geçirdiler.


Projenin sanat yönetmeni Mies Van der Rohe idi ve partileri ve fonları tahsis etmekle görevliydi : sonuç 21 bina ve 60 daireden oluşan modern bir mahalle idi Açıkça, hepsi basit cephe, uzun pencereler ve çok sayıda prefabrik unsur ile felsefe ya da Modern Hareketi izledi. Bu 21 binadan günümüzde sadece 11 tanesi hayatta kaldı .


Gustaf Stotz, Weissenhof projesinin ilk duyurusunu, 30 Mart 1925'de gerçekleştirilen Bremen Werkbund toplantısında şu cümleler ile yapar: 

"1926'da (sergi bir sene ertelenmişti) Stutgart'ta, yöresel hükümetin katılımı olmadan, ama elbette Stuttgart kentinin desteği ile oluşturacağımız, ismi "Yeni Konut" veya benzeri şekilde anılacak sergi ile konutlar ve onların iç mekanlarını göstereceğiz. Uluslararası mimarlığın maketleri, mimari heykel, duvar resimleri ve yalın ev eşyaları bu sergiye eşlik edecek. Genel bir prensip olarak, yalnızca, günümüzün şartlarına uygunluk gösteren sürekli ve yenilikçi bir mimari stilin ruhu ile çalışan ve elbette konut inşaatına uygun teknik ekipmana vakıf mimarlar davet edileceklerdir. Hala üzerinde çalışılmakta olan detaylı bir yapı programı, belli bir bütünlüğün yakalanmasını sağlayacak belirli gereklilikleri ortaya koyacaktır. Söz konusu şartlar, daha fazla tasarımsal özgürlük makbul olsa da, sergi maketlerinde de aranacaktır. Yaklaşımın nasıl olacağını çalışma komitesine daha net bir şekilde açıklamak adına [Werkbund] Württemberg Bölge Kurulu Hans Poelzig, W. C. Behredt ve Mies van der Rohe'yi serginin gerçekleştirilmesinde yardımcı olarak atamayı önermiştir."






Robert Bothner, Stuttgart-Weißenhofsiedlung, 1930
'Weissenhof' colony, postcard for the exhibition in Stuttgart 1927





© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri

Mies van der Rohe- weissenhofsiedlung, 1927 - Germany





© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri

© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri

© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri
Mies van der Rohe ev | thecharnelhouse.org aracılığıyla
© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri





Mies van der Rohe’nin bütün tasarımcıları koordine ettiği bu yerleşimi önemli kılan bir diğer nokta da, farklı mimarlar tarafından tasarlanmış olmasına karşın, ortak bir mimari dil geliştirilerek, yapıların hepsinin teras çatılı, benzer cephe kurgulu, bant pencereli ve en önemlisi de yüksek oranda ön-yapımlı yapı elemanlarının kullanılmış olmasıdır.

Ve Stuttgart Valisi Karl Lautenschlager ile Werkbund Başkanı Peter Bruckmann, 27 Haziran 1925'te Weissenhofsiedlung'un amacını şöyle dile getirirler: 

"Hayatımızın her alanında verimlilik önlemleri, konut problemi var olduğu sürece sona ermeyecektir. Günümüzün ekonomik koşulları her türlü fuzuliliği yasaklamakta ve en az araç / yatırım ile maksimum faydaya ulaşma ihtiyacını ortaya koymaktadir. Daha az inşaat ve operasyon masrafını mümkün kılacak malzeme ve teknik ekipmanın uygulanması gerekmektedir ki, ev giderlerinin azalması / basitleşmesi ve yaşamın ta kendisinin iyileştirilmesi böylelikle sağlanabilsin."

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tarihi Çevrede Çağdaş Tasarımda Biçim ve İçerik çelişkisi...

Tarihi Dokuda Çağdaş Tasarım Biçim ve İçerik çelişkisi Ayşe DEMİR ÜNLÜ Kadir Has Üniversitesi -Mimarlık Fakültesi Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek lisans-Tarihi Çevrede Tasarım- (Prof. Dr. Murat Çetin) İstanbul, ayseunlu@besiktas.bel.tr Zaha Hadid -Ortadoğu Merkezi                                                       Şekil 2 Ecole de Journalisme d’eichstaett Foyer et auditoire 1985-87 ÖZET Her şey de olduğu gibi değişim ve dönüşüm Tarihi dokuyu da kaçınılmaz etkilemektedir. Bu gerçekten, tarihi dokuda yeni biçim ve içerik çelişkisine en uygun çözümler için, adım adım, Ø     Kent Kavramı; Tarihi Çevre, kent ve bölge Kavramı; Tarihi Çevre Koruma, Tarihi Çevre Koruma Düşünce evrimi; Tarihi Çevre Koruma Nedenleri, Tarihi Çevre değerlerine yönelik tehditleri; Tarihi Çevre Koruma Teknikleri; Tarihi Çevre Koruma restorasyon-konservasyon akımları; Tarihi Çevre Koruma Alanında uluslararası örgütler; Tarihi Çevre Koruma Alanında Belgeler; Tarihi Çevre K

Beşiktaş- Pervititch Haritaları

J acques Pervititch  tarafından 1922-45 arasında yapilmis kadastral temelli sigorta hariatalarıdır, pervititch çizimleri beşiktaş, beyazıt, üsküdar, kadıköy, taksim, beyoğlu, eminönü için hazırlanmıştır. bu haritalar çizildiği dönemde sigorta şirketlerinin reasürans birimlerince, bir yapi çevresindeki toplam riskleri saptamak amaciyla kullanılırken günümüzde mimarlar, şehir plancıları ve tarihçilerin de kullandığı kaynaklar haline gelmiştir.