Weissenhof İskan
1927’de Stuttgart’ta gerçekleşen Deutscher Werkbund sergisi için inşa edilen “Weißenhofsiedlung”
|
Weissenhofsiedlung, Stuttgart, Almanya, Hava Fotoğrafçılığı 2004 | Veit Mueller ve Martin Losberger tarafından çekilen fotoğraf |
Gropius'un özlemini duyduğu, yokluğundan yakındığı "üslupta ortak payda", Loos'tan, De Stijl'den, Bauhaus'dan, Le Corbusier'nin hayret verici çalışmalarından geçerek, nihayet 1927 yılında, Stuttgart'ta WEISSENHOF'DA Bütün gücüyle gerçekleşebilme fırsatı bulacaktır. O yılların en ünlü ilerici mimarlarını biraraya getirebilmiştir.
1907'de Münih'te Esnaf ve işadamları arasındaki ilişkileri güçlendirmek amacıyla kurulmuş Deutscher Werbund derneği, 1927 yılında Stuttgart'ın kuzeyindeki mahallede dünyaya Modern Hareketin mimarisini gösterme amacıyla Le Corbusier, Mies Van der Rohe, Gropius ve daha fazlası gibi tarihin en ünlü mimarları tarafından tasarlanan birkaç binaya övgü veren fuar alanı Mahalleyi hayata geçirdiler.
Projenin sanat yönetmeni Mies Van der Rohe idi ve partileri ve fonları tahsis etmekle görevliydi : sonuç 21 bina ve 60 daireden oluşan modern bir mahalle idi . Açıkça, hepsi basit cephe, uzun pencereler ve çok sayıda prefabrik unsur ile felsefe ya da Modern Hareketi izledi. Bu 21 binadan günümüzde sadece 11 tanesi hayatta kaldı .
Gustaf Stotz, Weissenhof projesinin ilk duyurusunu, 30 Mart 1925'de gerçekleştirilen Bremen Werkbund toplantısında şu cümleler ile yapar:
"1926'da (sergi bir sene ertelenmişti) Stutgart'ta, yöresel hükümetin katılımı olmadan, ama elbette Stuttgart kentinin desteği ile oluşturacağımız, ismi "Yeni Konut" veya benzeri şekilde anılacak sergi ile konutlar ve onların iç mekanlarını göstereceğiz. Uluslararası mimarlığın maketleri, mimari heykel, duvar resimleri ve yalın ev eşyaları bu sergiye eşlik edecek. Genel bir prensip olarak, yalnızca, günümüzün şartlarına uygunluk gösteren sürekli ve yenilikçi bir mimari stilin ruhu ile çalışan ve elbette konut inşaatına uygun teknik ekipmana vakıf mimarlar davet edileceklerdir. Hala üzerinde çalışılmakta olan detaylı bir yapı programı, belli bir bütünlüğün yakalanmasını sağlayacak belirli gereklilikleri ortaya koyacaktır. Söz konusu şartlar, daha fazla tasarımsal özgürlük makbul olsa da, sergi maketlerinde de aranacaktır. Yaklaşımın nasıl olacağını çalışma komitesine daha net bir şekilde açıklamak adına [Werkbund] Württemberg Bölge Kurulu Hans Poelzig, W. C. Behredt ve Mies van der Rohe'yi serginin gerçekleştirilmesinde yardımcı olarak atamayı önermiştir."
|
|
|
Robert Bothner, Stuttgart-Weißenhofsiedlung, 1930 |
'Weissenhof' colony, postcard for the exhibition in Stuttgart 1927
|
© Helena Ariza'nın Mimari Ziyaretleri |
Ve Stuttgart Valisi Karl Lautenschlager ile Werkbund Başkanı Peter Bruckmann, 27 Haziran 1925'te Weissenhofsiedlung'un amacını şöyle dile getirirler:
"Hayatımızın her alanında verimlilik önlemleri, konut problemi var olduğu sürece sona ermeyecektir. Günümüzün ekonomik koşulları her türlü fuzuliliği yasaklamakta ve en az araç / yatırım ile maksimum faydaya ulaşma ihtiyacını ortaya koymaktadir. Daha az inşaat ve operasyon masrafını mümkün kılacak malzeme ve teknik ekipmanın uygulanması gerekmektedir ki, ev giderlerinin azalması / basitleşmesi ve yaşamın ta kendisinin iyileştirilmesi böylelikle sağlanabilsin."
Yorumlar
Yorum Gönder